Lidé dneška řeší obrovské množství problémů. Problémů světových a globálních, nebo domácích. Z těch celosvětových jsou to například problémy ekologického charakteru. Měli jsme tu pandemii a teď tu máme vojnu na Ukrajině. Máme tu inflaci, rostou ceny energií a tak dále.
K řešení všech těchto problémů lze přistupovat dvojím způsobem. Buď absolutně čestně, ve snaze vyřešit je ku prospěchu všech. Nebo naopak tak, že se je sice budeme snažit řešit, ale vedle toho si budeme přihřívat svou vlastní polívčičku. To znamená, že se z toho budeme snažit něco vytlouct ve svůj prospěch. A to ať již ve formě politického kapitálu, ve formě zohledňování zájmů různých lobbistických skupin, nebo ve formě zohlednění svých vlastních, osobních zájmů.
Každému, kdo byť jen trochu sleduje společenské a politické dění musí být jasné, jakým ze dvou výše zmíněných způsobů se v současnosti řeší všechny problémy. Dnešní, nepříliš čestný způsob, který zohledňuje mnoho osobních, skupinových, nebo nadnárodních zájmů stojí hodně času i hodně peněz. Vezměme si třeba takové setkání G8. Kolik asi stojí jeho organizace, materiální zabezpečení v podobě dopravy, ubytování, stravy, a to ani nemluvě o nákladech na zajištění ochrany.
Ale protože vnitřní přístup zúčastněných k řešení problémů, projednávaných na tomto, nebo na jiných fórech není prostým způsobem čestný, ale vždy je poznamenán nejrůznějšími zištnými, mocenskými a politickými zájmy, výsledky nemohou být nikdy uspokojivé. Výsledkem jsou vždy jen částečná řešení, která však automaticky generují další problémy.
No a právě v reakci na tuto situaci vznikla potřeba vypracovat určitý manuál, použitelný k opravdu efektivnímu řešení, a následnému skutečnému vyřešení všech problémů.
V první řadě si je třeba uvědomit, že je mnohem lepší problémům předcházet, než je řešit. Přesně tak, jako při zdraví. Nejdůležitější by měla být prevence, zabraňující tomu, aby nemoc vůbec vznikla. Neboť je mnohem lépe nemocem předcházet, než je později léčit.
No a prevence před vznikem a kulminací problémů spočívá v poznání toho, kde a jakým způsobem vznikají. Pokud totiž pochopíme skutečnou příčinu jejich vzniku, můžeme jim zabránit již v zárodku. Nebo pak, pokud přece jen vzniknou, můžeme opravdu efektivně přikročit k jejich definitivnímu vyřešení.
Příčiny vzniku problémů jakéhokoli druhu a při čemkoliv, co člověk dělá, jsou tři.
První příčinou je nesprávná hierarchie hodnot. Jednoznačně nejvyšší hodnotou naší civilizace jsou totiž peníze. Pokud ale na nejvyšší příčce hodnotové hierarchie stojí hodnota nesprávná, a od ní se odvíjí všechno ostatní, musí být to všechno ostatní nesprávné a pokřivené. Přesně tak, jak je to dnes s naším světem, který pokřiveným způsobem, čili hlavně přes peníze, hledí na všechno kolem sebe.
A právě pro tuto prvotní zvrácenou pseudo hodnotu je dnešní svět plný závisti, chamtivosti, bezohlednosti, nečestnosti, nespravedlnosti, zištnosti a nelidskosti. Naše uctívání modly peněz a materiálního zisku jako té nejvyšší hodnoty totiž nutně zformovalo celou vnější realitu kolem nás právě do takovéto podoby.
To znamená, že pomýlená pseudo hodnota peněz a materiálního prospěchu na vrcholu naší hodnotové hierarchie automaticky generuje a vytváří obrovské množství problémů, konfliktů, sporů, pnutí, nedorozumění, nebo dokonce agresí a válek.
Zabránit tomu, aby tento velký okruh problémů vůbec vznikal se dá velmi jednoduše změnou žebříčku hodnotové orientace, na jejíž vrchol třeba pouze dosadit hodnoty pravé. A nimi jsou spravedlnost, čestnost a lidskost.
Z vrcholu hierarchie tedy třeba sesadit materiální prospěch a peníze, které tam byly dosud, a dosadit tam hodnoty spravedlnosti, čestnosti a lidskosti, které se mají stát novým kritériem všeho v životě lidí.
Druhou příčinou vzniku mnoha problémů je nestabilní mravní integrita. Jinými slovy řečeno, lidem dneška chybí pevná páteř opory v mravnosti a morálce. Proto v nejrůznějších situacích morálně a mravně kolísají. Nejen v těch, týkajících se tělesnosti, ale v naprosto všech oblastech života, kde je třeba jednat mravně a projevit jasné morální stanovisko.
A tento nedostatek mravnosti a morálky dnešních lidí v jejich jednání, chování a názorech na život vytváří opět velkou oblast příčin vzniku mnoha problémů, které by nikdy nevznikly a vůbec neexistovaly, pokud jsme dokázali být v každé životní situaci mravně a morálně pevní.
Být takovým je však v schopnostech každého z nás, protože impulsem k našemu osobnímu mravnímu postoji je naše vlastní svědomí, které nám v jednoduché prostotě vždy naznačuje, jak třeba jednat správně. Pokud bychom se ho drželi a podle něj jednali, společenské poměry a mezilidské vztahy by se určitě začaly měnit k lepšímu.
Pokud ale pro lidi nebude hlas jejich svědomí nic znamenat, najdou i v těch nejdokonalejších zákonech mezeru a přizpůsobí si je tak, aby jim umožnily dosáhnout své vlastní cíle, bez ohledu na jakoukoliv elementární morálku a mravnost přesně tak, jak se to děje v současnosti.
No a třetí příčinou vzniku mnoha problémů je nečistota vnitřního života. Mnoho lidí je totiž schopno mluvit navenek o těch nejvzletnějších a nejušlechtilejších věcech, avšak jejich vnitřek, jejich vlastní vnitřní život se podobá hromadě hnoje. Podobá se místu, plnému nejrozličnější nečistoty, kterou se vnitřně zabývají. Podněcují je k tomu filmy, knihy, časopisy, divadlo, výtvarná díla, vtipy, internet a podobně.
Toto absorbování nečistoty však devalvuje osobnost a vnitřní život jednotlivce, čímž devalvuje také všechny jeho vnější snahy, ať by byly jakkoli dobré. Je to totiž tak, jako bychom chtěli hrubě znečištěnýma rukama vytvořit něco čisté a ušlechtilé. Ani při tom největším úsilí není ale možné, aby nečistota z našich rukou nepošpinila to, čeho se dotýkáme a co vytváříme.
No a přesně stejným způsobem je poznamenáno nečistotou vše, co lidé v současnosti vytvářejí a formují, protože jejich nitro není čisté. A proto dávají nutně vznikat věcem, které nejsou čisté, a které právě kvůli tomu, že jsou poznamenány odpovídající mírou jejich vnitřní nečistoty, automaticky generují množství problémů.
Pokud proto chceme již v zárodku zabránit vzniku tohoto okruhu problémů, měli bychom se snažit udržovat své nitro čisté. Měli bychom se vědomě snažit o jeho ušlechtilost tím, že do něj zamezíme vstupu všemu nečistému. No a pak, zcela logicky, budeme vytvářet a formovat vše jen čistě a ušlechtile, protože právě takové bude naše nitro. Neboť kvalita toho, co lidé navenek formují a vytvářejí je vždy jen odrazem kvality jejich nitra.
A proto žijeme v současnosti v realitě, která je dokonalým odrazem našeho nečistého nitra, zatímco jeho vědomým zušlechtěním bychom mohli velmi jednoduše dosáhnout mnohem vyšší standard kvality vnější reality.
Takže ještě jednou v souhrnné stručnosti:
Příčiny vzniku drtivé většiny všech současných problémů jsou tři. První je nesprávně nastavená hodnotová hierarchie, na jejímž vrcholu je snaha o peníze, moc, majetky a další, podobné materiální věci.
Druhou příčinou je mravní labilita, projevující se nemorálností jednání v nejrůznějších životních situacích.
Třetí příčinou je absolutně nečistý vnitřní život, na jehož potřebnou čistou vůbec nikdo nedbá.
No a souhrn všech těchto tří základních příčin je zdrojem téměř všech problémů, které v současnosti řešíme. Pokud chceme, abychom se jich zbavili a aby vůbec nevznikaly, je třeba tyto příčiny odstranit.
V první řadě to znamená výměnu falešných hodnot, stojících v současnosti na vrcholu naší hodnotové hierarchie za hodnoty skutečné a pravé. A nimi jsou spravedlnost, čestnost a lidskost jednání v každé životní situaci.
Zadruhé se musíme stát lidmi charakterními, to jest, lidmi s pevnou páteří mravnosti a morálky, kteří jednají vždy pouze morálně.
No a zatřetí je třeba vědomě dbát o čistou a ušlechtilost vlastního vnitřního života tak, že se v něm již nebudeme zabývat ničím, co je nečisté, nespravedlivé a špatné.
Pokud se tímto způsobem osobnostně obrodíme a pokud se tímto způsobem obrodí naše společnost, zmizí absolutní většina problémů, které nás v současnosti trápí. A ty co zůstanou, bude možné efektivně řešit lidmi se správně nastavenou hodnotou hierarchií, lidmi pevné mravní integrity a ušlechtilosti vnitřního života.
Pokud však budeme výše zmíněné tři příčiny vzniku téměř všech problémů ignorovat a odpovídajícím způsobem se vnitřně neobrodíme, zůstaneme utopení v oceánu problémů, na jejichž řešení budeme vynakládat mnoho času, energie a prostředků, ale žel, aniž bychom většinu z nich mohli někdy efektivně vyřešit.
Ba co víc, všechny problémy bez poznání a řešení jejich skutečných příčin budou postupně stále více kulminovat až do takové míry, že přerostou do něčeho katastrofálního. Třeba do velkého světového válečného konfliktu, od něhož nejsme v současnosti příliš daleko. Nebo do nějakého jiného, podobného neštěstí.
A to vše jenom proto, že jsme byli pohodlní poznat, a sami v sobě, ve svém vlastním nitru jednou provždy vyřešit tři základní příčiny vzniku většiny problémů, které nás trápí.